4xT Methode

Home » 4xT Methode

Binnen de fysiotherapie helpen wij u graag met de 4xT Methode. Deze methode staat voor Testen, Tapen, Triggeren en Trainen. Het plaatst fysiotherapie & training in een nieuwe dimensie met wetenschappelijke onderbouwing. Zowel de training als behandeltechnieken zijn gestructureerd in een duidelijk stappenplan.

Belangrijk bij fysiotherapie is aanpakken van uw klacht bij de bron. Nieuwe inzichten en onderzoeken wijzen uit dat de pijnklachten meestal veroorzaakt worden door verstoringen in de myofasciale structuren. Door gebruik te maken van bindweefseltechnieken en deze vervolgens te sturen met tape en gerichte oefentherapie worden deze verstoringen vaak verholpen.

Testen met 4xT Methode:

Door een aantal testen uit te voeren van het desbetreffende gewricht weten we al binnen enkele seconden waar het gewricht ‘klem loopt’. Het voordeel hiervan is dat elke mobilisatietechniek binnen fysiotherapie direct effectief werkt.

Tapen met 4xT Methode:

Na het testen wordt het gewricht of de fascia in de positieve richting gestuurd. De tape heeft een ondersteunde werking en tilt de huid op waardoor de doorbloeding toeneemt en de afvalstoffen worden afgevoerd, alsmede het bindweefsel correct stuurt.

Triggeren met 4xT Methode:

Met verschillende mobilisatietechnieken tijdens fysiotherapie wordt het gewricht in de positieve richting gestuurd en vrij gemaakt.

Trainen met 4xT Methode:

Pas wanneer u pijnvrij kunt bewegen, bent u klaar voor oefeningen die het myofasciale-patroon direct inslijpen voor een blijvend resultaat.