Hielspoor

Home » Hielspoor

Een hielspoor is een verkalking van de aanhechting van het bindweefsel aan het hielbeen. De hielspoor op zichzelf geeft geen klachten, de onderliggende oorzaak geeft echter wel pijnklachten. De eerste symptomen van hielspoor merk je vaak in de ochtend bij het opstaan, je voelt dan pijn onder de hiel. Je kunt dit ook ervaren als je lang hebt stilgezeten. Je voet doet dan pijn en kan ook wat stijf zijn, naar mate je weer gaat bewegen, gaan de pijn en de klachten weer weg. Daarom blijven veel mensen ook langdurig met de klachten lopen, omdat het komt en gaat.

De oorzaak van hielspoor is vaak moeilijk te bepalen, het kan heel erg veel verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld een verkeerd looppatroon (gewoonte), ouderdom of bij toename van het gewicht (druk op de voeten wordt dan groter).

Overbelasting is in veel gevallen de boosdoener. Het is een aandoening die gelukkig wel redelijk makkelijk te verhelpen is en ook relatief veel voorkomt. 1 op de 10 mensen krijgt te maken met hielspoor en het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Er zijn veel verschillende manieren om hielspoor te behandelen. Welke behandeling bij jou past, hangt af van de intensiteit en de duur van je klachten. Bij ons in de praktijk kiezen wij vaak voor een behandeling met shockwave. Met deze behandeling worden vaak, vrij snel, goede resultaten geboekt. Naast de behandeling met shockwave zal de fysiotherapeut ook training adviseren en advies geven voor het voorkomen in de toekomst. In enkele gevallen wordt u doorverwezen naar de podotherapeut.