Resultaat van het cliëntervaringsonderzoek, uitgevoerd door Mediquest

Hooikoorts

Home » Hooikoorts

Hooikoorts? Tapen, het werkt echt!

Heerlijk, het is weer voorjaar. Lammetjes in de wei, vlinders fladderen rond en alles staat weer in bloei… Helaas is niet iedereen blij met het voorjaar, voor velen start met het voorjaar ook weer het hooikoortsseizoen. Snotteren, niezen, benauwdheid; allemaal klachten die dan veel voorkomen.

Maar er is iets aan te doen!

Er wordt vaak medicatie gebruikt om de klachten te verminderen, maar wat als u het ook zonder kunt? Wij hebben voor u een andere oplossing om de klachten, als gevolg van hooikoorts, zonder medicatiegebruik te verminderen. Bij ons in de praktijk maken wij gebruik van medical taping om deze klachten te verminderen. Door de tape op een specifieke manier aan te brengen kan er invloed worden uitgeoefend op de hulp ademhalingsspieren en het longgebied. Hierdoor kunnen uw klachten aanzienlijk verminderen of zelfs verdwijnen.

Allergische klachten aan de luchtwegen worden veroorzaakt door een reactie van het immuunsysteem na het inademen van stuifmeel en/of graspollen die vrij rondzweven in de lucht. Ongeveer een kwart van de Europese bevolking heeft last van een inhalatieallergie. Voor deze patiënten is allergische rhinitis (de medische naam hooikoorts) één van de belangrijkste redenen om contact op te nemen met een arts. Contact met een arts is zeker niet altijd nodig!

De meest voorkomende klachten zijn:

• Loopneus
  • Verstopte neus
  • Niesbuien
  • Jeuk
  • Tranende en jeukende ogen
  • Kriebelhoest
  • Benauwdheid
  • Vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Slecht slapen
  • Hoofdpijn

De allergische reactie kenmerkt zich door een vroege en een late reactie. Klachten zoals een loopneus, jeukende en/of tranende ogen en niezen, zijn onderdeel van de ‘vroege’ reactie. Daarnaast kent een allergische reactie ook een ‘late’ fase waarbij ontstekingscellen betrokken zijn. Deze ontstekingsreactie kan zich voordoen in zowel de bovenste als de onderste luchtwegen. De klachten die men hiervan kan ondervinden zijn een verstopte neus (bovenste luchtwegen), hoesten, piepende ademhaling (astma en/of bronchitis) die gepaard kan gaan met een gevoel van benauwdheid (onderste luchtwegen). Klachten van de bovenste luchtwegen kunnen zich uitbreiden naar de onderste luchtwegen.

De ernst van uw allergische klachten zal toenemen als er meer pollen en/of stuifmeel in de lucht zijn. De hoeveelheid graspollen en stuifmeel is het hoogst op warme dagen met een matige wind, gedurende de bloeiperiode van grassen (het graspollenseizoen).

Het aantal tapingen is afhankelijk van de mate van uw klachten.

Maak een afspraak dan kijken we samen naar de oplossingen. Neem hiervoor contact op met 024-3558830.