Podotherapie

Home » Podotherapie

Uw voeten krijgen iedere dag weer veel te verduren. Daarom zijn juist de voeten vatbaar voor bepaalde letsels. Schimmelinfecties, ingegroeide nagels, peesontstekingen, eelt, likdoorns scheefstaande tenen of voetwonden, allerlei vervelende klachten die zelfs blijvende gevolgen kunnen hebben. Daarom is het verstandig om bij klachten of problemen, hoe klein ook, je voeten te laten nakijken en indien nodig te behandelen.

Een podotherapeut behandelt patiënten met voetklachten of patiënten met klachten die voortvloeien uit het niet goed functioneren van de voeten. In sommige gevallen komt u bij ons terecht door een verwijzing van de huisarts of pedicure. Maar u kunt ook rechtstreeks bij ons aankloppen.

Het werk van de podotherapeut gaat aanzienlijk verder dan dat van de pedicure. Belangrijk in dit verband is, dat dankzij de podotherapeut in bepaalde gevallen orthopedische ingrepen (operaties) uitgesteld kunnen worden of zelfs helemaal niet nodig zijn.

Bij welke klachten kan de podotherapeut helpen?

Pijn en vermoeidheid in de voeten zijn in het algemeen reden genoeg om een arts een verwijzing te vragen voor de podoloog. Ook bij beperking in bewegingsvrijheid door voetklachten is een bezoek aan de podoloog wenselijk.

Een podotherapeut behandelt onder meer;

• ingegroeide nagels
  • specifieke klachten aan enkels en voeten bij kinderen in een bepaalde groeifase specifieke voetproblemen bij diabetes mellitus
  • standafwijkingen van de voeten (aangeboren of later verkregen)
  • voetklachten als gevolg van overbelasting