Bewegen is belangrijk

Het belang van bewegen is inmiddels bij iedereen wel doorgedrongen. Steeds meer wordt er bevestigd dat het volgen van de bewegingsnormen positief kan bijdragen aan de gezondheid. Het is alleen niet altijd gemakkelijk om regelmatig te sporten. Tijdgebrek en vermoeidheid spelen hierin een belangrijke rol. Wanneer je na een lange dag thuis komt, hebt je niet altijd zit om nog de deur uit te moeten om fanatiek te sporten.
Daarnaast is sporten natuurlijk gewoon zwaar om te doen en behoort het daarom voor veel mensen niet tot de favoriete bezigheden. Zeker in het begin, wanneer je nog veel kracht en/of conditie moet opbouwen, kan het erg tegenvallen. Het kan dan lastig zijn om gemotiveerd te blijven en jezelf er toch toe te zetten in beweging te komen. Het is hiervoor belangrijk om een sport te kiezen die bij je past. Als je van jezelf weet dat je moeilijk jezelf kan motiveren en snel excuses bedenkt, is het misschien niet zo slim om in je eentje naar de sportschool te gaan. Het gebrek aan sociale controle zorgt er dan voor dat je al snel afhaakt. Samen met een vriend(in) of familielid sporten kan dan dienen als een stok achter de deur om toch te gaan. Een andere optie is om je aan te sluiten bij een sportvereniging en in teamverband te gaan sporten. Het is doorgaan niet geoorloofd om meerdere trainingen of wedstrijden te missen en het teamgevoel zorgt er nog extra voor dat je sneller toch wél gaat, ook al ben je vermoeid.
Als je dan eenmaal aan het sporten bent, gaan er ook een hoop gedachten door je hoofd. Achteraf ben je altijd blij dat je bent gegaan maar terwijl je bezig bent kunt je jezelf soms wel vervloeken. Het kan dan werken om je te focussen op het gevoel dat je achteraf krijgt. Hoe zwaar de training ook was, wanneer het achter de rug is geeft het je een prettig, voldaan gevoel en mag je trots zijn op jezelf. Je hebt het toch mooi maar weer gedaan!
Manon Nieboer (Fysiotherapeut)