Behandeling & verzekering

Soms stel je jezelf de vraag; waarom zou ik naar de chiropractor én naar de fysiotherapeut gaan? Het antwoord is eenvoudig: harde wetenschappelijke feiten.

“5 eenvoudige stappen om van rugpijn af te komen”, lezen we regelmatig op Facebook.

Dit zijn natuurlijk misleidende zaken die veel mensen aanspreken. Maar dit berust niet op realiteit in de wereld van rugpijn. In mijn 20-jarige carrière heb ik verschillende mensen gevolgd die uitblinken in ons vakgebied en die mijn inzichten een extra dimensie gaven. Onze ontdekkingen hebben ons in staat gesteld om op een niet operatieve en niet farmaceutische manier de wervelkolom te behandelen.
Hernia patiënten met heftige pijn binnen 4 weken voor 80% beter krijgen, dit kon ik 20 jaar geleden absoluut niet realiseren. “Het zit tussen de oren” of “de kans op verbetering is erg klein, hier hebt u wat pijnstillers” of “je moet er mee leren leven’. Dit klinkt vast velen bekend in de oren. Het leven met uw huidige aandoening is niet bepaald leuk te noemen en de weg naar het herstel is niet gemakkelijk, alvorens we weer een goede conditie hebben in onze wervelkolom hebben we een traject van veel discipline en toewijding nodig.
En daar ligt de sleutel tot succes. Oude gewoontes afleren en nieuwe gewoontes moeten aangeleerd worden. Bepaalde “aangeprate” feiten ontkrachten en bevestigen met correcte informatie. Het verzekeringssysteem zorgt al voor vooroordelen in onze rug revalidatie. Door de limitatie die fysiotherapie krijgt met het aantal behandelingen, dat rond 9 ligt en de verzekering die alleen aanvullend maar 9 behandelingen voor chiropractie vergoeden zorgen al voor een verkeerd beeld van rug revalidatie. Laten we daar even bij stilstaan. Onderzoek toont aan dat mensen met uitstraling naar het been al 12 chiropractische behandelingen nodig hebben.
De succesvolle resultaten met herniaklachten in onze praktijk zijn veranderd sinds we de behandelingen, in de acute fase, hebben opgebouwd. Dagelijkse chiropractie of soms zelfs 2 maal daags een behandeling, met het protocol dat bij 50% verbetering we de behandelingen steeds halveren. Heeft ervoor gezorgd dat we sommige patiënten, binnen 4 weken, 80% beter krijgen. Door de hoge frequentie met de cox-techniek sneller de druk op de zenuw verminderen en het herstel bespoedigen. Toch werkt bij andere aandoeningen een hoge frequentie averechts en is 1 maal per week beter. Dus niet het verzekeringssysteem, maar wetenschappelijk onderzoek moet ons leiden naar de juiste informatie voor de patiënten. Echter zijn we al zo volgepropt met onwaarheden dat bij de patiënt een onnatuurlijke weerstand is ontstaan tegen het volledig gaan voor rug revalidatie zoals het zou moeten zijn.