Enkelklachten

Jaarlijks lopen ongeveer 600.000 Nederlanders acuut enkelletsel op.

Wie kent het niet, een stoeprandje gemist, in een kuil gestapt of een stoeptegel die niet helemaal goed ligt en men gaat door de enkel. De ene keer is dit wat erger dan de andere keer. Er kan zwelling ontstaan, de enkel kan blauw worden, maar soms is de enkel alleen pijnlijk.

Wat er meestal gebeurt wanneer iemand door de enkel gaat is dat de enkel naar binnen zwikt. Ofwel een inversietrauma. De enkelbanden aan de buitenkant van je enkel rekken hierdoor op en het weefsel eromheen raakt geïrriteerd.

Als het niet hoeft, loop dan niet door, maar ga rustig zitten. Leg het been hoog en bij veel pijn eventueel koelen. Vooral de eerste dag is koelen belangrijk tegen de zwelling en de pijn. Daarna zou eventueel warmte kunnen helpen om de spieren en het andere weefsel wat rust te geven. Bij veel zwelling is het met name belangrijk om regelmatig de enkel hoog te leggen. Bewegen blijft belangrijk, maar wanneer de pijn erger wordt stop dan even en ga rusten.  Probeer de enkel mobiel te houden, door de enkel rustig rond te draaien, dit kan eventueel wanneer het been hoog ligt.

Een fysiotherapeut kan u helpen bij enkelletsel.  Eerst zullen er verschillende testen gedaan worden om te kijken of het inderdaad om een inversietrauma gaat.  Daarna zal de fysiotherapeut de bevindingen met u delen en adviezen geven. De adviezen zullen bestaan uit wat u wel en niet kunt doen met de enkel. Daarnaast is het soms een goede optie om de enkel te tapen voor wat extra ondersteuning. Ook geeft de fysiotherapeut oefeningen mee om de enkel soepel te houden en later ook te zorgen dat de kracht in de enkel blijft of weer terugkomt. Soms blijft er wat instabiliteit in de enkel, samen met de fysiotherapeut wordt er dan gewerkt aan het terugkrijgen van de stabiliteit, door middel van oefeningen.