Hielspoor

Onder de voet zit een peesplaat, deze loopt van de hak naar de tenen. Deze peesplaat heet de fascia plantaris. Deze peesplaat kan ontstoken raken, dit wordt fasciitis plantaris ofwel peesplaat ontsteking genoemd. Daarnaast kan er ook een hielspoor ontstaan. Bij hielspoor is er vaak ook een ontsteking van de peesplaat alleen dan meer richting de aanhechting van de peesplaat aan de hiel, waar ook een verkalking kan ontstaan.Er ontstaat pijn onder de hiel.

Vaak ontstaat deze pijn geleidelijk. In het begin voelt men af en toe de pijn onder de voet, deze klachten nemen geleidelijk toe. Waardoor er klachten kunnen ontstaan na langere tijd zitten en dan weer opstaan, bij het lopen of stil staan. Vooral wanneer er druk gezet wordt op de hiel ontstaan de klachten. De klachten ontstaan vaak door overbelasting. Door meer te lopen of staan dan normaal, maar ook verkeerde schoenen kunnen deze klachten veroorzaken.

Wanneer een hielspoor ontstaat zijn er verschillende manieren om te behandelen. Schoenen met meer demping kunnen helpen. Er zijn hielspoorzooltjes verkrijgbaar, maar ook zooltjes laten maken bij een podoloog kan helpen. Daarnaast kunnen wij als fysiotherapeut u ook helpen. Shockwave therapie kan ervoor zorgen dat de verkalking in de pees verminderd en de ontsteking weg gaat. Daarnaast krijgt u oefeningen mee om zelf thuis ook de hielspoorklachten te verminderen. Vaak is de kuit ook betrokken bij de klacht, doordat de achillespees ook net onder de hak aanhecht. Hierdoor wordt vaak ook naar de kuit gekeken en zal de fysiotherapeut deze indien nodig masseren en hier rekoefeningen voor geven. Door de trekkracht van de pezen op de hiel te verminderen en adviezen te geven hoe de overbelasting te verminderen zal de klacht langzaam afnemen.